fredag 3 maj 2013



Engelskundervisning
Nu har skolorna stängt och det ganska länge, jag tror cirka 1,5 månad.
De har varit lediga en månad och börjar någon gång nu i maj igen - sommarlov kanske?
I den s k engelskundervisning som bedrivs utrustas ibland eleverna med tryckta frågor på engelska.
Sedan uppsöker de någon utlänning som skall fylla i svar - det sitter en sådan utlänning i mitten där bak.
Frågor som:
Hur länge har du varit i Thailand?
Vad tycker du är bäst med Thailand? (Ingen fråga vad som är sämst).
Lista fem thairätter du gillar?
De flesta elever som går i grundskolan är kass på engelska och det är lätt att förstå - lärarna är lika kass även de.
Men det finns undantag, som Mr Ross (nickname) på den under bilden.
Han lärare på en skola med något äldre elever och han talar bra.
Han ville prata med rektorn och ordna så att jag skulle börja jobba där på skolan.
När jag berättade att det inte var tillåtet för mig utan arbetstillstånd och annan typ av uppehållstillstånd trodde han mig inte.
Han kunde inte förstå varför inte myndigheterna tog emot sådana som mig med öppna armar och underlättade detta.
Han menade att det var ju bara bra för skolan och för eleverna - varför gjordes det så krångligt.
Och jag är benägen att hålla med honom...
PS. För övrigt är jag inte ett dugg intresserad. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar