tisdag 30 april 2019


...och så började bråket
Jag står i begrepp att sälja Ninjan som bara står och samlar damm numera.
Bara att inse ett trist faktum, gubben har blivit gammal och bekväm.
Och så var det igång.
Är det något jag lärt mig den hårda vägen här under 13 år är att aldrig lita på en thai och främst då när pengar är med i bilden.
Jag vet inte hur seriöst det är men några har anmält intresse för MC:n.
Bland andra en väninna till Pan och hennes make.
Hojen är reggad i Chonburi och för att erhålla den superviktiga gröna boken måste Pan resa dit, eller om det går att lösa genom ett ombud?
I varje fall får jag en kostnad och jag förklarar för Pan att presumtiv köpare skall erlägga 10 procent i handpenning - innan resa till Chonburi.
- Nej nej, så gör man inte i thailand och redan där höjer den stridbara kvinnan rösten några snäpp.
- Pan, i detta sammanhang skiter jag fullständigt i vad ni har för ideer i det här landet, men jag är säljaren och farang och dikterar villkoren om det skall bli någon affär.
Enligt mera internationell praxis och för att se om köparen menar allvar.
Om detta grälade vi under en halvtimme innan jag drog mig tillbaka och vattnade några buskar. 

9 kommentarer:

  1. Jan,
    Man tar seden dit man kommer och därmed bastu!
    /Roger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst Roger, jag gör det mest men har igen lust att bli blåst flera gånger - för att jag är naiv och godtrogen.

      Radera
    2. Mc står i ditt namn ,så du dikterar hur köpet skall gå till,eller hur?

      Radera
  2. Hej Jan,
    Klart de ska betala handpenning.
    Vad händer om du nu fixar allt med kostnader som är förknippade med det?
    Jo, Om de sen backar ur är det ju du som får stå för kalaset.
    Se till att du får 10% i handpenning och sen åker du med ner till Chonburi för lite havsbad och inhandling av diverse godsaker, dvs Kalles kaviar, sill, hårt bröd etc.
    En liten semestertripp skadar inte.
    Hälsningar från Ulf i Stockholm

    SvaraRadera
  3. Frånsett den ologiska diskussionen känner jag framförallt igen volymökningen under dispytet. Klart du har rätt men du kommer inte att få rätt, är jag rädd. De har nu en gång stark avvikande idéer och inställning. Önskar dig lycka till o styrka för jag misstänker att närmaste dagarna inte blir så topptrevliga (tigande enligt mina erfarenheter). Du har ju på sätt o vis förolämpat släkt/vänner!

    SvaraRadera
  4. Rätt Rätt Rätt "Lita Aldrig På En Thai".....Det har man fått erfara mer än en gång så att säga, och många med mig, stå på dig Herr Luthman

    SvaraRadera
  5. Hej Jan!
    Beklagar men jag måste ha för små händer och därmed svårt att fatta.
    Vad har, att hojen är registrerad i Chonburi att göra med var gröna boken finns.
    Hur har du burit dig åt med försäkring och skatt under dina år i Norrland utan grön bok?
    Du säljer väl med den gröna bok du redan har, det står väl ny ägare fritt att registrera den var han vill, knappast ditt problem.
    Jag har försäkrat och skattat åt min fru (med hennes pengar, tro inte något annat), mängder av motorbikes med skiftande ursprung (provinser) och därmed registreringsnummer på Transportation i Phuket under många år utan problem.
    Om jag inte misstar mig, köpte du hojjen innan du träffade madam så vad har hon med saken att göra?
    Men som sagt, jag fattar inte ditt problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena och jag fattar knappt själv. :-)
      När vi flyttade hitupp skulle jag regga hojen här i Surin och förberedde för detta tjänstevägen.
      Pan som ofta skall styra och ställa med allting skulle naturligtvis inte gå rätta tjänstevägen utan "hade en bekant" som skulle fixa allt smidigt och billigt.
      Tyvärr tyckte jag att det lät som en bra ide och min lilla hjärna kopplade bort detta.
      I turer jag inte kan redogöra för blev i varje fall boken kvar i Chonburi och Pan har fixat med någon "bekant" på ett office häruppe.
      Som till mig levererat ett dokument som berättigar mig att köra, försäkra och skatta utan boken.
      Detta har pågått under några år och jag orkar inte bry mig.
      Strul-Maja är införstådd att hon skall lösa detta - som ställt till det.

      Radera
  6. Lycka till!
    Hoppas bara att du äger Kawan på riktigt, var inte för säker.
    Att skicka gröna boken som ass eller rek torde inte vara något problem. Jag litar mer på thailändska postverket än det svenska PostMord

    SvaraRadera