onsdag 4 februari 2015

Försäljning på torsdagsmarknaden

Skärbrädor.




18 kommentarer:

  1. De här marknaderna de har som brukar vara ett par gånger i månaden under två dagar, de säljer verktyg, frukt, grönsaker,kött, fläsk, färdig mat m.m.
    Men de har en bra sak och det är att de säljer sekund hand kläder från Arrean,
    Vid den Kambodja gränsen finns en enorm marknad, därför kläder från hela världen kommer in dit som är uppsamlad av olika organisationer.
    De här kläderna och skor m.m. tvättas och sorteras och görs i ordning, en stor del säljs på marknaden i Arrean som tar minst en hel dag att gå igenom för en besökare, nu säljs mycket annat också på den här marknaden i Arrean inte enbart kläder, sedan kommer thailändska entreprenörer och köper sekundhand kläder i stora lass, som de i sin tur säljer på sådana här marknader som finns runt om på landet, det är ambulerande marknader.
    Många gånger kan det vara märkeskläder som säljes för en spottstyver, det är mest kläder till kvinnor där priset ligger på 50-100 Baht för varje plagg, även mycket barnkläder, men den som känner till kvaliten kan göra riktiga fynd på de här marknaderna.
    Genom de här marknaderna kan folket på landet köpa kläder till mycket lågt pris och till mycket hög kvalite om de känner till kvaliten.
    Det finns de som kritiserat att kläder som samlas upp går till försäljning, men jag anser det är inget fel i det därför det fordras en viss adminstration att ta hand om varorna och få ut dem, ingenting är gratis.
    Den här uppsamlingen ligger vid gränsen till Kambodja som gör att det är många personer från Kambodja som är sysselsatta med verksamheten, de har visst något ID som gör att de kan gå över gränsen och jobba med de här insamlingarna.
    Sedan är det kläder som går över till Kambodja från marknade i Arrean och kan säljas till lågt pris där.
    De här entreprenörerna som köper upp kläder och skor där kan inte betala mycket för varje plagg, utan verksamheten skapar mycket jobb för folk som är sysselsatta med det här och sedan kan folk på landet köpa mycket billiga kläder.
    Det gynnar de fattiga på landet i Thailand och Kambodja, som kan köpa kläder till lågt pris, jag anser att hela den här verksamheten är en mycket bra idee.
    Verksamheten har också vuxit enormt i Arrean vid gränsen till Kambodja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit till den marknaden några gånger och den är verkligen enorm till innehåll och storlek.
      En del har som affärsidé att köra runt folk (turister) med små fordon - det är i stort sett en omöjlighet att knalla runt området till fots.

      Radera
  2. Märkes kläderna (kopiorna) du nämner kommer från Kina !

    SvaraRadera
  3. Idag tillverkas mycket märkeskläder och skor i Kina och Vietnam, sedan har de här märkesbeställarna kontrollanter att varorna skall hålla kvaliten.
    Thailand hade tidigare sådan tillverkning men nu har det börjat bli för dyrt i Thailand jämfört med andra länder.
    Exempelvis ECCO har tillverkning i Thailand av sina skor, men när minimilönerna höjdes kraftigt i landet var de tvungna göra strukturförändringar och skära ned personal.
    ECCO skor är mycket populära skor i Sverige men priset är inte lågt, därför verkar det underligt att lönsamheten på tillverkningen blev hotad i Thailand.
    Det säljs ECCO skor i Thailand men de använder ett annat märke och efter thailändska mått är inte priset lågt.
    Att sälja kopior och använda ett registrerat märke har märkesfabrikanterna satt åt, är inte så lätt idag som det varit.
    Thailand har varit kopiornas land men det har skett stor skärpning på det, inte enbart kläder och skodon utan också dataprogram m.m.
    De har gjort på de viset att det land som tillåter kopietillverkning kan bli bojkottat av andra varor som exempelvis Thailand säljer till det landet och då är det inte värt att det finns kopietillverkning, utan myndigheterna stoppar den och det är vad som hänt i Thailand.

    SvaraRadera
  4. Vad visar den övre bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, visar skärbrädor.
      Jag kompletterar under bilden.

      Radera
    2. Jag fick syn på en sådan försäljare nyligen och reste mig och gick efter för att köpa. Jag trodde det var askar. Hade tänkt ha hårt bröd i (i Sweden). Men tji fick jag när de var massiva och försäljaren förstod, förståligt nog, inte ett smack. Och inte jag heller!!

      Radera
  5. Lika lätt att hitta kopior nu som för 30 år sedan !

    SvaraRadera
  6. Jag hade för några år sedan med mig ett par robusta ECCO-skor, som jag började använda här nere som arbetsskor. En dag, när jag hade skorna stående utanför huset kom en försäljare av inramade foton av thailändska kungaparet (kungen i 50-årsåldern). Han fick syn på de smutsiga skorna - vände på dem en bra stund och frågade min fru,om han fick köpa dem. Skämtsamt sade jag 200 bath och sekunden senare var pengarna på bordet!

    Medan han lyckades få mi fru att köpa en tavla, så satt han hela tiden och beundrade sitt inköp Bara det fick mig glad över min försäljning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det gå - och vem skrev detta?
      Jag lät den vara kvar för det var en liten trevlig "storri".

      Radera
  7. Jan, läste på "bara i bankan" att du fått utslag troligtvis av vattenmelon, jag tror inte heller att det dom besprutar frukten med är så nyttigt, men du hittar lätt (på landet)frukt som ej är besprutad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hitta lätt", tillåter mig tvivla Matte, jag bor verkligen på landet.

      Radera
  8. Om inte du kan fiska upp obesprutad frukt själv så känns det som att din fru kan det ?
    Har själv hus utanför Ubon och har inga problem med att hitta obesprutat.

    SvaraRadera
  9. Det går inte att odla vattenmeloner kommersiellt om de inte besprutas mot ogräs och insekter som förtär bladen.
    Vattenmeloner är känt för att de besprutas kraftigt, om kemikalierna är skadlig för människan är en annan sak. De som förtär vattenmeloner tycks överleva, det förtärs mycket vattenmeloner i Thailand.

    SvaraRadera
  10. Vattenmelonerna växer ju liggandes på marken, kan nog vara en av anl. till att bladen blir angripna, leta efter ett ex. utan gula fläckar på.

    SvaraRadera
  11. Det med ECCO-skorna var skrivet av Stig sydost om BuriRam!

    Stig

    SvaraRadera
  12. I närheten där sambon har gummifälten fanns det mycket stora fält med vattenmeloner och jag såg själv, de sprutade fälten med växtgift de hade en kompressor med tank och drog ut slangar två man och sprutade ut växtgift. Vattenmelonerna växer mycket snabbt, därför skulle jag tro att det räckte med en besprutning. Sedan kom det lastbilar när skörden var och lastade bilar med släp och körde till marknaden med melonerna. Efter att de skördat kunde man gå och plocka meloner som blivit kvar eller mognat senare fanns mycket sådana meloner.
    Men det säljs hela tiden efter vägarna stånd med meloner, därför är det stor marknad för meloner och thaiarna de tycks överleva melonerna, själv har jag också ätit mycket meloner och kommer att fortsätta att göra det.

    SvaraRadera