lördag 30 augusti 2014

Olle Bull & Jan på utflykt i går
Vi hade hamnat i ett läge då det kändes som det var hög tid att vidga vyerna en smula.
Så blev det och frågan var åt vilket håll vi skulle åka?
Eftersom Olle hade behov av att besöka en tandläkare så fattade vi det smarta beslutet att åka till Surin där det finns sådana.

Poliskontroll halvvägs till Surin och det var ingen större överraskning - det är nästan alltid kontroller utefter thailändska vägar. Jag blev inte ett dugg orolig, skatt och försäkring betalt, thailändsk körkort gällande i fem år i plånisen och som alltid nykter. 

Inne i Surin greppar Co-Drivern Olle vägbeskrivningen jag fått av en kompis och sysslan sköttes på ett föredömligt sätt. Gick som en dans, raka spåret till Käftis.  

Vid receptionen hos tandläkaren trodde jag att det skulle köra ihop sig. Olle vet vad han heter, men hade inte en susning om bostadsadressen - tur det räckte med Rattanaburi. 

När det var dags att prata med tandläkaren kom dagens största och enda besvikelse. Jag tror detta är den största/bästa/nyaste kliniken i Surin, men de hade inte kunskaper eller resurser för att hjälpa vår vän.

Ja, detta var inte bra och tandläkaren föreslog en resa till Bangkok. Hallååååååå, det är 55 mil dit...

Men muntergöken Olle deppade inte ihop efter detta negativa besked och vi drog vidare mot nya äventyr - till det här hotellet i centrala Surin. Heter Thong Tarin om ni är nyfikna.

Där blottade vi till stora delar våra vackra pojkkroppar för ett besök i hotellets pool. Otroligt skönt i klorvattnet och ingen trängsel då vi var ensamma på platsen.

Jag med mitt dåliga tålamod tröttnade efter en halvtimme, duschade, klädde mig och gick en inspektionsrunda på hotellet. Medan den gamle postiljonen flöt omkring på fläsket i bassängen. 

När han så småningom kom upp säckade han ihop i en av hotellets helt underbara stolar.

Med friskt mod och nybadade drog vi sedan iväg till en restaurang och affär som innehas av en hitflyttad tysk gentleman. Jag har varit här ganska många gånger för måltider och för att handla. Idag åt vi inte, men gjordes en del inköp bl a inlagda rödbetor till en burk med Norrlandspölsa som jag har stående. Affären är ganska stor och det vi ser är bara en del.

Sista anhalt denna dag var Robinson och Tops där det skulle inhandlas köttfärs och frukostbröd. Jag tror det finns cirka 20 olika restauranger på Robinson och vi hamnade på KFC - snacka om fantasi...  

5 kommentarer:

  1. Vad ni verkar ha roligt! Man blir rent avundsjuk...

    Åke Bursell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har kul Åke - kom och hälsa på.

      Radera
  2. Trevligt att Du fått lite sällskap Du verkar mycket gladare nu Stackarn vad har han för fel på tanden eftersom de inte kunde göra något Vad blir det av köttfärsen månntro Finns det potatismos i pulver eller brukar Du göra själv?? Då kan ni ju göra potatisbullar med bacon i Jätte enkelt att tillverka å gott... Har ett snabbt recept Ha det i svalkan 30 gr eller ... Gun i Knivsta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt med en kompis när frun mest bara jobbar från morgon till sen kväll.
      Han skall ha några titantänder - tror jag de heter?
      Olle var kock idag och gjorde pannbiffar.
      Jag har en potatispress levererad från Sverige.

      Radera
  3. Jag vill med äta KFC... Hoppas att vi kan åka snart.. Men blir tidigast i aprill...

    SvaraRadera