Hej Jan, Har bara haft Philips genom åren, laddningsbara naturligtvis. Finns ju en uppsjö av märken och generellt - ju billigare desto sämre. Själv har jag en "klassisk" Philips, med uppfällbar trimmer, sköljbar och laddningsbar. Ingen värsting apparat. Tror den kostade runt 600-700 sek. Liknar denna (jag har nog en äldre upplaga) PHILIPS S3510 Shaver Series 3000. Gå in på Mediamarkts hemsida så hittar du den och beskrivning. Lätt att rengöra och flera rakningar på en laddning. Du kan sitta ute på verandan i morgonsolen o raka dig utan att vara beroende av ett eluttag. Rakar helt O.K. till ett bra pris och trimmern funkar jättebra till att kapa bort hår i nacken, och i öronen där vi gamla gubbar får så mycket hår. Hälsningar från Ulf i Stockholm, ingen sol och +3,5 C
Har alltid "hyvlat" och gör fortfarande Har provat braun och var inte nöjd Har nu en philips 7000 serien som jag "vardagsrakar" mig med Har inte hittat en maskin som gör samma jobb som en hyvel men philipsen kom närmast i min test
Hej Jan Jag har, trots att vi är ganska jämngamla, aldrig använt hyvel. Har däremot tyckt mig märka att Philips roterande knivar har lättare att fånga upp stråna om man slarvat någon dag och fått lite stubb. Någon annan tycker att Braun rakar kortare, närmare huden. Det må vara så men efter någon timme torde det i så fall vara av motsvarande längd som nyrakat Philips. Samma resonemang kan ju föras angående hyvel eller kniv kontra rakapparat också. Hår växer, där det växer, med 0,35–0,45 mm/dygn. Däremot kan jag uppleva ett litet problem, här i Thailand, och det är den höga luftfuktigheten och värmen. Jag har betydligt lättare att raka mig när det är lite svalare på morgonen än senare på dagen. Det kanske är så att maskinen lättare kapar styvare strån till skillnad mot hyveln som gärna vill ha mjuka. Hursomhelst rekommenderar jag Philishave Lycka till
Inget går upp mot Feathers rakblad 20 baht för 10 st, finns nästan överallt, det också mer hygieniska än bakteriesamlande elhyvlar. Risken för skäggsvamp minimeras med tvål och hyvel. Berndte
Det är en bra maskin så det rekomemenderar jag
SvaraRaderaMvh Jimmy
Hej Jan,
SvaraRaderaHar bara haft Philips genom åren, laddningsbara naturligtvis.
Finns ju en uppsjö av märken och generellt - ju billigare desto sämre.
Själv har jag en "klassisk" Philips, med uppfällbar trimmer, sköljbar och laddningsbar. Ingen värsting apparat. Tror den kostade runt 600-700 sek. Liknar denna (jag har nog en äldre upplaga) PHILIPS S3510 Shaver Series 3000. Gå in på Mediamarkts hemsida så hittar du den och beskrivning. Lätt att rengöra och flera rakningar på en laddning. Du kan sitta ute på verandan i morgonsolen o raka dig utan att vara beroende av ett eluttag. Rakar helt O.K. till ett bra pris och trimmern funkar jättebra till att kapa bort hår i nacken, och i öronen där vi gamla gubbar får så mycket hår.
Hälsningar från Ulf i Stockholm, ingen sol och +3,5 C
Har alltid "hyvlat" och gör fortfarande
SvaraRaderaHar provat braun och var inte nöjd
Har nu en philips 7000 serien som jag "vardagsrakar" mig med
Har inte hittat en maskin som gör samma jobb som en hyvel men philipsen kom närmast i min test
Hej Luthman.Philips oneblade liten och smidig.Rakar helt okej. Kalmar ff
SvaraRaderaJag googlade bild och har aldrig sett en sådan maskin.
RaderaBladet är det något man byter ibland?
Har använt min i ca 8mån.Ej bytt rakarmig ej varje dag.HEJA KALMAR FF
SvaraRaderaHej Jan
SvaraRaderaJag har, trots att vi är ganska jämngamla, aldrig använt hyvel.
Har däremot tyckt mig märka att Philips roterande knivar har lättare att fånga upp stråna om man slarvat någon dag och fått lite stubb. Någon annan tycker att Braun rakar kortare, närmare huden. Det må vara så men efter någon timme torde det i så fall vara av motsvarande längd som nyrakat Philips. Samma resonemang kan ju föras angående hyvel eller kniv kontra rakapparat också.
Hår växer, där det växer, med 0,35–0,45 mm/dygn.
Däremot kan jag uppleva ett litet problem, här i Thailand, och det är den höga luftfuktigheten och värmen.
Jag har betydligt lättare att raka mig när det är lite svalare på morgonen än senare på dagen. Det kanske är så att maskinen lättare kapar styvare strån till skillnad mot hyveln som gärna vill ha mjuka.
Hursomhelst rekommenderar jag Philishave
Lycka till
Fortsätt du med hyvel går fortare och blir bättre
SvaraRaderaInget går upp mot Feathers rakblad 20 baht för 10 st, finns nästan överallt, det också mer hygieniska än bakteriesamlande elhyvlar.
SvaraRaderaRisken för skäggsvamp minimeras med tvål och hyvel.
Berndte