fredag 4 januari 2019


Nu får ni göra ett ryck
Efter att i många år karvat i ansiktet med hyvel är det dags att köpa en rakapparat.
Senast jag hade en var på 70-talet och det var en Braun.
Vad rekommenderar ni som har erfarenhet - är det Philips som gäller?

9 kommentarer:

  1. Det är en bra maskin så det rekomemenderar jag
    Mvh Jimmy

    SvaraRadera
  2. Hej Jan,
    Har bara haft Philips genom åren, laddningsbara naturligtvis.
    Finns ju en uppsjö av märken och generellt - ju billigare desto sämre.
    Själv har jag en "klassisk" Philips, med uppfällbar trimmer, sköljbar och laddningsbar. Ingen värsting apparat. Tror den kostade runt 600-700 sek. Liknar denna (jag har nog en äldre upplaga) PHILIPS S3510 Shaver Series 3000. Gå in på Mediamarkts hemsida så hittar du den och beskrivning. Lätt att rengöra och flera rakningar på en laddning. Du kan sitta ute på verandan i morgonsolen o raka dig utan att vara beroende av ett eluttag. Rakar helt O.K. till ett bra pris och trimmern funkar jättebra till att kapa bort hår i nacken, och i öronen där vi gamla gubbar får så mycket hår.
    Hälsningar från Ulf i Stockholm, ingen sol och +3,5 C

    SvaraRadera
  3. Har alltid "hyvlat" och gör fortfarande
    Har provat braun och var inte nöjd
    Har nu en philips 7000 serien som jag "vardagsrakar" mig med
    Har inte hittat en maskin som gör samma jobb som en hyvel men philipsen kom närmast i min test

    SvaraRadera
  4. Hej Luthman.Philips oneblade liten och smidig.Rakar helt okej. Kalmar ff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade bild och har aldrig sett en sådan maskin.
      Bladet är det något man byter ibland?

      Radera
  5. Har använt min i ca 8mån.Ej bytt rakarmig ej varje dag.HEJA KALMAR FF

    SvaraRadera
  6. Hej Jan
    Jag har, trots att vi är ganska jämngamla, aldrig använt hyvel.
    Har däremot tyckt mig märka att Philips roterande knivar har lättare att fånga upp stråna om man slarvat någon dag och fått lite stubb. Någon annan tycker att Braun rakar kortare, närmare huden. Det må vara så men efter någon timme torde det i så fall vara av motsvarande längd som nyrakat Philips. Samma resonemang kan ju föras angående hyvel eller kniv kontra rakapparat också.
    Hår växer, där det växer, med 0,35–0,45 mm/dygn.
    Däremot kan jag uppleva ett litet problem, här i Thailand, och det är den höga luftfuktigheten och värmen.
    Jag har betydligt lättare att raka mig när det är lite svalare på morgonen än senare på dagen. Det kanske är så att maskinen lättare kapar styvare strån till skillnad mot hyveln som gärna vill ha mjuka.
    Hursomhelst rekommenderar jag Philishave
    Lycka till

    SvaraRadera
  7. Fortsätt du med hyvel går fortare och blir bättre

    SvaraRadera
  8. Inget går upp mot Feathers rakblad 20 baht för 10 st, finns nästan överallt, det också mer hygieniska än bakteriesamlande elhyvlar.
    Risken för skäggsvamp minimeras med tvål och hyvel.
    Berndte

    SvaraRadera