tisdag 3 juli 2018


Nästa projekt
Medan jag väntar på att bli mentalt starkare efter alla knäckebrödshaverier skall jag testa något annat, innan försöken ånyo upptas.
På YouTube finns utförliga instruktioner hur man hemma kan tillverka korv.
På nätet finns så klart även recept på min favorit - Isterband.
Så vid nästa resa till Surin - jag eller Pan - blir det besök hos Macro som har sådana här pjäser.
Finns även läckra eldrivna racers, men dessa avstår jag - blir kanske bara en gång?
Undrar om korngryn kan bli ett problem att hitta?
Hör gärna av er här om ni har kunskap i ämnet, t ex om jag kan ersätta korngryn med något annat?

19 kommentarer:

  1. Hej.Min fru gör ofta korv, då tillsätter hon kokt ris som har stått i kylskåpet över natten. Får du köpa gristarmar att stoppa korvmassan i så blir det så gott.
    Lycka till.
    Mvh Thaibengan.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle prova med kokt ris

    SvaraRadera
  3. GE INTE UPP!
    Tips

    Mjukt tunnbröd i stekpanna, ca 8 bröd:

    2 1/2 dl vätska (mjölk, havremjölk, vatten)
    1 nypa salt
    ca 6 dl vetemjöl
    1 msk olja

    Blanda vätska, salt och vetemjöl i en bunke. Tillsätt oljan. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg, det gör inget om den är lite kladdig.
    Ha upp på väl mjölat bakbord. Dela degen i cirka 8 lika stora bitar. Kavla ut varje degbit till en tunn platta. Se till att ha mjöl under degbiten så den inte kladdar fast. Stek i en torr stekpanna på medelhög värme. Cirka 3 minuter på varje sida. Lägg de färdiggräddade bröden i en handduk. Jag brukar börja steka direkt när jag har ett bröd utkavlat, då spar man in lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ambitiös beskrivning, skall testa förmodligen redan i morgon.
      Har du möjligen beskrivning för knäcke?

      Radera
  4. Enkelt knäckebröd

    25 gram margarin eller 0,25 dl olja
    1 1/4 deciliter vatten
    2 teskedar torrjäst
    1 kryddmått salt
    2 teskedar socker
    3 matskedar sesamfrön eller liknande
    ca 4 deciliter vetemjöl

    Gör så här;
    Sätt ugnen på 225 grader. Blanda torrjäst med lite vatten och tillsätt sedan resten av vattnet. Blanda sedan ner olja, salt och socker och sedan vetemjöl. Blanda sedan sist sesamfrön och knåda till en fin smidig deg. Låt vila under en duk i 30 minuter. Kavla och dela upp i 30 delar och kavla ut dem lagom tunt, nagga dem och lägg på plåt som klarar av dem eller på bakplåtspapper och grädda i ca 6 minuter tills de blir klara.

    Om du vill spara dem kan man eftertorka på 100 grader.

    Förvara torrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första som kommer att hända i morgon.
      Eftertorka, hur länge cirka?
      Funderar var jag har torrt denna period i Thailand?

      Radera
  5. Det bör räcka med 3-4 timmar
    Torrt bör du väl ha i vinkällaren eftersom du inte dricker vin :-))
    Lycka till

    SvaraRadera
  6. Tips!
    När min mor bakade skorpor torkade hon dem genom att ha ugnen på ca 100 grader med ugnsluckan lite på glänt (en träslev emellan) då vädrade fukten ur lättare och tiden blev kortare enligt min kära mor

    SvaraRadera
  7. Använd en tät plastlåda och ha lite torkmedel (silikagel) i den tillsammans med brödet
    Det är sånt som brukar finnas i leveranser av tex instrument fuktkänsliga varor etc och är ofta i små påsar
    Silikagel går dessutom att återvinna genom att torka i ugnen

    SvaraRadera
  8. Tack Mr Jonsson, värdefull information.

    SvaraRadera
  9. Hej
    Din torraste plats är sannolikt kylskåpet. Dvs där är det lägst relativ luftfuktighet.

    SvaraRadera
  10. Knäckebröd i kylen gör den seg
    Har provat för många år sedan

    SvaraRadera
  11. Bättre då att ha brödet i en tät plastlåda även utan torkmedel

    SvaraRadera
  12. Kom att tänka på att salt suger åt sig vatten
    Strö salt i botten på plastburken och lägg nåt emellan saltet och brödet
    Kan fungera
    Det salt som sedan blivit fuktigt kan fortfarande användas i matlagning
    Fungerar det har du ett miljövänligt brödskrin :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, skall prova att testa i morgon - rapport kommer.

      Radera
  13. Kyla är utmärkt det är den som håller ner luftfuktigheten.
    Det går att torka kläder utomhus på vintern men det är nästan omöjligt i en uppvärmd bastu.
    De senaste cirka tio åren har man kunnat köpa Wasa Knäckebröd, det gröna paket som har lite olika namn, bla Wasa Sourdough på Villa Market eller Carrefour så länge de fanns kvar i Phuket. I Sverige närmast Rågi. Tidigare förekom knäckebrödet mycket sporadiskt, thailändsk logistik you know, men den har blivit bättre med åren.
    I början pga av den osäkra tillgången köpte man nästan vad man kom över. Och då gällde det ju att hålla knäckebrödet fräscht så länge som möjligt. Två förpackningsvarianter förekommer inplastad eller inte inplastat. Det inplastade går att oöppnat förvara under lång tid, mer än en månad. Mitt ligger uppe på kylskåpet. Öppnad förpackning inuti kylskåpet i sin pappersförpackning (stoppa INTE in i någon plastpåse) i minst ett par veckor utan problem. Inte tillstymmelse till segt.
    Och du masen…
    …de senaste åren har det funnits sådana där trekantiga paket med
    Leksandsknäcke, normalgräddat och
    Leksandsknäcke, brungräddat
    fast här skriver de
    Leksands Knacke Brod

    SvaraRadera