fredag 16 juni 2017


Jösses sicken slarvgubbe
Några av er kommer kanske ihåg  att jag körde lilla MC:n utan olja i motorn.
Det fungerade inte alls och blev en rätt dyr reparation.
Idag var det dags för nytt slarv.
Jag hade precis för mig att det var rätt nyligen jag betalat skatt och försäkringen på Ninjan.
Det var det inte - nyligen...
Jag skulle ha varit in i december i fjol, så jag var en smula sent ute.
Men det ordnade sig idag och som vanligt i Thailand fixar det sig enkelt om man känner folk.
Vilket jag gör på det kontoret.
Pan som var med bjöd storstilat hela gänget till Amazon fiket i kväll som tack - och jag pröjsar.

4 kommentarer:

  1. Inget problem så länge frun följer med dig så kan du inte "glömma lädret" money talks

    SvaraRadera
  2. Seniliteten börjar redan vid +25 års ålder så den borde kommit en bit på väg nu :-)))

    SvaraRadera
  3. Nog är det ett märkligt system man använder sig av.
    Numera använder man ju sig även i Thailand av arabiska siffror efter att man tidigare kört med sina egna av khmer/kinesiskt ursprung, för oss övriga helt obegripliga, tecken. Men när det kommer till skattekvittona i/på bilar och motorbikes så rör man till det. Årtal och datum skrivs med siffror, helt förståeliga även för oss faranger, medan månaderna skrivs med thailändska bokstäver. Allt med andra ord som upplagt för missförstånd.
    Jag roade mig en kväll med att fråga ett antal thaidamer på den lokala baren vilken månad som avsågs på ett skattekvitto som jag tagit med mig. Av fem svar var bara två rätta. Det ansågs heller inte särskilt viktigt. Straffavgiften för att betala skatten för sent är bara en baht per månad, i alla fall för motorbikes.
    Jag är inte förvånad över att du blev försenad med din skatt och försäkring.
    För att bringa reda i oredan gjorde jag mig en liten lathund eller tabell om man så vill där jag listar, i följande ordning, månadens nummer (01-12), namn på svenska, namn på engelska, namn på thai och slutligen den förkortning av månadens namn på thai som används bla på skattekvittona.
    01 januari January มกราคม ม.ค.
    02 februari February กุมภาพันธ์ กุ.พ.
    03 mars March มีนาคม มี.ค
    04 april April เมษายน เม.ย.
    05 maj May พฤษภาคม พ.ค.
    06 juni June มิถุนายน มิ.ย.
    07 juli July กรกฎาคม กุ.ค.
    08 augusti August สิงหาคม ส.ก.
    09 september September กันยายน ก.ย.
    10 oktober October ตุลาคม ต.ค.
    11 november November พฤศจิกายน พ.ย.
    12 december December ธันวาคม ธ.ค.

    Håll till godo och hoppas att det går att läsa.
    En pdf-fil hade varit bra, men det går ju inte att bifoga sådana, såvitt jag vet.

    SvaraRadera