måndag 19 juni 2017

Gårdagens projekt - även kallat "söndagspysslet" :-)

Jag har börjat röja up på platsen vid uteduschen och planterat några växter för skojs skull. På den där ytan skall jag så och plantera - någonting.

Av någon märklig anledning dras hundarna till ställen som inte uppskattas av mig, som här vid tomaterna. De krafsar bort översta jordlagret och det blir något svalare när de lägger sig. Planten har klarat sig och nu har jag funnit på råd som synes. Knappast utställningsskick men huvudsaken att det fungerar.

Här hade jag optimistiskt laddat med gula meloner (gott) tidigare. Det funkande till belåtenhet, fick blommor och utvecklade meloner i tidigt skede. Och plötsligt gav de bara upp och vissnade ner och jag undrar så klart varför? På den här sidan ligger solen på under em och varmt (hett) som f-n och det kanske är anledningen till att de gav upp? Provar i annan miljö - skam den som ger sig.
  
Här något som inte ger upp.

Medan jag var flitig med ovanstående tjatade Faa och ville åka till badet. Jag sa det inte till henne men jag gillar inte bassängerna under helgerna då stans alla ungar samlas där - och skriker - samt antagligen kissar i vattnet. Läste någonstans att det gjorts undersökning i en pool (vet ej storleken) och det visade sig att vattnet innehöll 70 liter urin. Hon blev i varje fall nöjd med att bada i cementbaljan.

3 kommentarer:

  1. Hej. På marknader kan du köpa laddbara, kombinerade ficklampor/elpistol (ca 4-500 bath) mycket effektivt mot hundar o andra djur. Du behöver alltså inte ge dom fysiska elchocker(vilket är möjligt) utan bara slå starta den en kort stund. Djuren blir oerhört rädda för dom knäppande små blixtarna. Jag har alltid med på cykelturer. Tips från Embler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips - funkar det på ormar? :-)

      Radera
  2. Ormar lär ju vara känsliga för el. Används ju för att känna av diverse naturkatastrofer pga detta. El-pistolen liknar en ficklampa och aktiveras genom att trycka på "på-knappen" För att någon ska få en fysisk stöt så måste manicken hållas emot det som ska utsättas. Det brukar dock räcka med att djuren hör/känner det fräsande ljudet. Ormar brukar ju vara skygga och fly vid minsta oro. Skulle förvåna om inte pistolen fungerar på ormar, ifall den nu skulle vägra att flytta på sig. Embler

    SvaraRadera