För övrigt
...läser jag att tre utländska unga män slog ned en kvinna i Oskarshamn - för att hon var svenska.
På deras fråga om hon var svenska, svarade hon ja och blev därefter nedslagen.
Snorisarna hade sagt: "Välkommen till Sverige, det är vårt land nu, inte ditt".
Gruppvåldtäkter, rån och misshandel av gamla människor som inte kan försvara sig i det nya berikade Sverige.
Bra jobbat alla politiker, oavsett partifärg.
Jag undrar varifrån uppgifterna kommer. Ganska provocerande tilltag, om det är sant.
SvaraRaderaOskarshamnstidningen Barometern har inget på nätet i alla fall.
Olaus
http://www.friatider.se/kvinna-slogs-ner-bara-for-hon-var-svenska
RaderaJag har ofta varit in på din blogg eftersom jag tycker den är jättebra, och jag älskar Thailand. Men när jag nu börjar se att du lägger ut sånt här så blir jag besviken. Du nämner inte de 99% av våra invandrare som inte ens nån gång är misstänkta för brott.Då blir det att generalisera och utmåla en hel grupp av människor som något de inte är.
RaderaVisst Olaus, jag vet och du är en uppskattad medverkande med dina insiktsfulla kommentarer.
RaderaAtt 99 procent av våra invandrare inte nämns kanske beror på att den gruppen skapar inga rubriker.
Det gör däremot en liten klick som svarar för våld och övergrepp som vi inte känner igen från tidigare.
Den typen av brott har jag inget minne av att jag läste om för 10 år sedan då jag bodde i Sverige.
Jag inser att det är tämligen onödigt att i den här bloggen som handlar om Thailand ta upp de här sakerna och kommer att bli sparsam med detta i framtiden - kanske sluta helt?
Jag tycker bara att det är så jävla upprörande, den situation som uppstått.
Glad ändå att jag kan bevittna det hela på avstånd, vilket inte alla är förunnat.
Såg att Olaus skrivit det första inlägget, men jag klickade också som Anonym,jag heter L-G. Tyvärr så begås det även våld och övergrepp mot människor av annat etniskt ursprung, sådant som vi inte heller känner igen sen tidigare. Men sånt tas inte upp i sajter som Fria Tider. Tyvärr så är det ofta både myter och skrönor sprids och rena fakta blir en bristvara i syftet att svartmåla grupper av människor. De skötsamma skapar inga rubriker, men hamnar i fokus när det tyvärr generaliseras. Men när din blogg handlar om Thailand så är den kul att läsa och att du uppdaterar den så ofta.
RaderaOlaus, problemet är nog betydligt större än du kanske tror. Det värsta är att det verkar vara tabubelagt att ens prata om det. Jag har bott i Tensta, som är ett ökänt invandrarområde, i nästan 30 år. Dessutom tidigare jobbat med lägenhetsunderhåll i Tensta, Rinkey och Husby (där de sensate kravallerna var) i närmare 15 år. Så jag kan nog säga att jag lång erfarenhet av invandringen. Jag kan lova dig att det har skett en stor förändring på senare år med de stora flyktingströmmar vi har. Nu känner sig unga i dessa områden provocerade när polisen kommer in i dessa områden, för de anser att det är 'deras områden' så polisen har inget där att göra. Det har under senare år blivit så att bra och skötsamma invandrare söker sig bort från dessa områden för att de inte står ut med andra invandrare. När man bor och lever mitt uppe i detta (ständigt nedbrända hus och bilar) så blir man riktigt förbannad när det alltid ska lägga locket på och hållas tyst om problemen. Ett bekvämt sätt för de odugliga politikerna att tysta kritiken mot deras kapitala misslyckande med invandringspolitiken. Just det göder bara partier som SD och sedan beklagar sig samma politiker över att SD kommit in i riksdagen. Jag är inte emot invandring på nogot vis, men starkt kritiskt på hur det sköts av politikerna och att Sverige ska 'avkönas' för att passa flyktingströmmarna. På mitt job är hälften invandrare (IT företag) och de säger att de fattar inte vad de svenska politikerna håller på med. Några säger att skulle politikerna i deras hemländer bära sig åt som politikerna i sverige skulle de få lov att gå under jorden för att överleva.
SvaraRaderaLasse G
Jan, inlägget klockan 1329 är inte från mig.
SvaraRaderaI sak håller jag med dig. Men sedan gammalt är jag skeptisk och vill gärna kolla uppgifter. Fria Tider är kritisk mot svensk invandringspolitik, och då händer det att information tolkas enögt.
Jag har faktiskt fått intrycket, att en del negativ information om asylsökande censureras av svenska media. Jag hittar alltså ingenting om det här på Barometerns nätupplaga, ej heller på SR eller SVT. Däremot finns nyheten här
http://www.nyheterna.net/NYHETER/Oskarshamn/Kvinna-utsattes-foer-hatbrott
Nyheterna är en lokaltidning för Kalmar län, Östra Småland och Öland. Kanske är redaktionen i midsommartid bemannad av någon gesäll som är okunnig om censurreglerna.
Jag tror inte, att stora media vågar gå ut med sådana här nyheter. Alltför många blir uppretade av provokationer som denna. Det handlar om politik och makt och rädsla för Sd.
Enligt min personliga uppfattning har Sverige tagit emot för många ekonomiska lycksökare som transporterats hit av människosmugglare. Myndigheterna klarar inte av situationen. Alltför många skor sig ekonomiskt. Merit Wagers blogg rekommenderas för de som fortfarande tror, att frågan hanteras hyggligt av politiker och myndigheter.
Politikerna motiverar den praktiskt taget fria invandringen med behovet av att klara välfärden, tillgodose behovet att chaufförer i kollektivtrafiken, och att många utlänningar historiskt varit med om att bygga ut infrastrukturen i landet. Det är naturligtvis nys. 178 300 ungdomar (27,2 %) gick arbetslösa i april. Många har flytt utomlands för att få jobb. Totalt är 445 000 arbetslösa.
Vi bör bli 40 miljoner genom invandring säger en av partiledarna, fast vi tvingas importera mat till de 9,5 miljoner vi redan har i landet.
Jag uppskattar, att du fäster uppmärksamheten på vad som händer på detta område. Du som kommit till åren har erfarenhet och något att jämföra med. Fortsätt och skriv som du själv tycker . Du har något att komma med!
Olaus
OK, tack för upplysningen gällande 13:29, vet inte var jag fick det ifrån att det var du?
RaderaBekvämast som alltid att skylla på värmen.
Jag vet att du alltid undertecknar med ditt namn, men 13:29 står inte för vad han/hon skriver.
Egentligen skulle jag raderat den då jag skrivit femtielva gånger att vi inte skall vara fega och anonyma här.
Olaus, vi har haft diskussioner om just detta med "att klara välfärden" på jobbet, ett jobb med hälften invandrare. Vi undrar om politikerna verkligen fattar vad de svamlar om??? Det de säger är ju att invandrarna är en sämre samhällsklass som får ta "skitjobben". Politikerna klappar sig ju ofta på bröster och ståtar med hur jämlikt Sverige är och samtidigt så sager de i princip att vi måste ha invandringen så att de kan ta de lågavlönade 'skitjobben'. Borde inte det vara kränkande mot invandrarna om något? Eller är det så enkelt att vi måste ta in en massa billig arbetskraft för att klara skattesänkningarna?
RaderaNä, nu ska det bli skönt att slippa det här landet ett halvår igen!
Lasse G
Och värre kommer det att bli. Om man inte kan tala om den där "procenten" som i vart fall gäller några tusen personer och inte kan tala om de kanske 100 000 som inte kommer att kunna försörja sig inom överskådlig framtid kommer det att gå åt helvete. Båda grupperna ökar ju hela tiden och då slutar det så här.Här har vi skapat en situation som kommunerna inte klarar av och då bryter de mot både lagstiftning och vanligt hyfs. Sedan bryter de mot andra lagar och det drabbar verkligt behövande. http://hd.se/landskrona/2013/06/18/soc-ska-godkanna-bosokande/. Vi måste få våra politiker att förstå att vi har begränsade resurser, en bostadsbrist och att vi måste ta hand om de som bor i Sverige oavsett var de kommer ifrån, innan vi öser in fler.
SvaraRaderaAv rubriken högst upp "Jan Luthman i Thailand" inbillade jag mig att bloggen handlar om det nämnda landet - men, men.....
SvaraRaderaMen, men Lars, Jan Luthman är i Thailand och härifrån kan jag ha synpunkter på vad som passar mig.
RaderaDu tycker inte bloggen handlar om Thailand.
Vänligen berätta för mig vad du tycker bloggen handlar om.
Jag väntar Lars.
RaderaVäntar tålmodigt vidare.
RaderaJag tror du vet vad jag menar....
SvaraRaderaDet blir ibland lite rasistiska undertoner, tycker jag, som är vinklade mot så fort att några "nysvenskar" har gjort något avskyvärt.
"...härifrån kan jag ha synpunkter på vad som passar mig." - självklar är det så, du skriver vad du vill och jag har fullt frihet att ha synpunkter på det.
Annars är det intressant och trevligt med dina bilder och texter om vad som händer hemma hos dig och i Thailand.
Lars jag tänker inte älta detta ytterligare med dig, men du skrev "inbillade jag mig att bloggen handlar om det nämnda landet".
RaderaAlltså bloggen handlar inte om Thailand enligt dig och jag ville veta vad du ansåg den handlar om?
Jag kan inte redovisa någon statistik i ämnet, men bloggen handlar säkert till cirka 95 procent om Thailand.
Sedan om man tycker till om den vansinniga invandringspolitiken så är man i en dels ögon rasist - t ex i dina och det gillar jag inte.
Som betalande medlem förbehåller jag mig rätten att ha synpunkter utan att bli kallad rasist.
Klart slut om detta och ha en trevlig midsommar.
Det är väl inte konstigt att man som utlandssvensk även intresserar sig för vad som sker i moderlandet.
SvaraRaderaVåldet har blivit förfärligt i Sverige under senare år. Vägpirater, misshandel, bränder, mord osv.....Hur man ska lösa det vet jag såklart inte. Men det är väldigt tråkig utveckling.
Gör som i Brasilien. Gå ut och tala om för era politiker vad ni tycker om Svedala och dess politik, eller gör som fransmännen. Ett litet tips från mig som nu för tiden bor i Thailand.
SvaraRaderaHa en fortsatt trevlig midsommarhelg