Är detta en brandhen?
En insändare i Östersunds Posten:
Det borde heta brandhen i stället för brandman
"Det är ju allmänt känt att mannen är norm i vårt samhälle, och visserligen sker det gradvis förändringar men ändå alltför långsamt.
Detta gäller på många olika områden och tydliggörs utifrån till exempel benämningen på ett flertal av yrken i vårt samhälle."
...och jag får ta mig tusan huvudvärk, jag tror jag måste radera alla länkar till svenska tidningar - orkar snart inte längre.
Och vad blir då sjuksyster - sjukhen?
Och vad blir då sjuksyster - sjukhen?

Intressant fråga. Funderar nu så det knakar om man kunde undvika "hen" och komma på något annat könsneutralt namn... sjukskötare, vårdare går ju, men brand... brandsläckare :-) Brandmästrare...? Hmmm.
SvaraRaderaHej Carita, trevligt att du kommenterar.
RaderaFörst som sist vill jag understryka att jag definitivt stödjer och tycker det är positivt med arbetet gällande jämställdhet mellan könen.
Men ibland får det här arbetet smått pinsamma konsekvenser, då man t ex lanserar det utomordentligt dåliga förslaget med "hen".
Och det intressanta är att även kvinnor tar avstånd.
Jag förstår heller inte varför det är så viktigt för kvinnor att slå sig in på typiskt manliga (kan jag skriva så?) yrken.
Förmodligen för att bevisa att även ni kan.
Vilket inte kvinnor alltid kan.
Nu är vi skapta på olika sätt och i vissa arbeten krävs det rena rama råa styrkan.
Arbete inom Räddningstjänsten är ett exempel.
Det visade bland annat tester som gjordes någonstans i södra Sverige när det gällde att forcera en säkerhetsdörr.
Vilket kan vara fallet när det kanske gäller att rädda liv vid en brand.
De manliga försökspersonerna klarade uppgiften på några sekunder, medan kvinnorna gick bet på uppgiften.
Jag antar att både du och jag skulle önska att det var manlig personal från Räddningstjänsten som kom för att försöka rädda oss.
Jag hade mycket god med personalen på Räddningstjänsten i Östersund i egenskap av pressfotograf.
Jag skall ge ett exempel vad som hände.
En av ambulanserna bemannades vid ett tillfälle av två tjejer.
De larmades ut till en svårt sjuk man som bodde att antal trappor upp i en hyresfastighet.
De orkade inte bära ner honom till ambulansen på gatan, utan fick rekvirera hjälp av killarna på brandstationen.
Nu gick det till slut bra för den här sjuke mannen, men ponera att det varit ett akut livshotande läge - då hade de här extra minuterna kunnat vara förödande för sjuklingen.
Alltså, två exempel där jag tycker ni kvinnor skall försöka acceptera att vi är skapta på olika sätt.
Och om det nu är så viktigt - försök att hitta på något bättre än det larvigt, pinsamma "hen".
PS. För övrigt undrar jag varför jag inte ligger i min säng och sover nu - 2:27 AM. DS.
I denna fråga vill många ha det till "Same,Same" men det är jävligt different....
SvaraRaderaNu ger jag mig in på djupt vatten (igen)! Men, nog fasen finns det kvinnor som är starkare än många män. Min dotter t ex. Hon är personlig tränare, och tränar och äter (som värsta karl´n). Hon ser absolut inte ut som en "biff", men jädrans vad stark hon är! Hon knockar de flesta busar hur lätt som helst vill jag lova!
SvaraRaderaNu kan jag inte alla termer inom styrkelyft och knäböj osv.... Men tro mig på mitt ord. Självklart ska inte kvinnor kvoteras in utan de ska göra alla tester på samma sätt som män.
Hen tycker jag är ett bra ord ifall man talar om någon man inte VET könet på. Men brandhen! Nää, det är ju bara larvigt. Lika larvigt som att t ex städare tydligen har blivit ett fult ord. Lokalvårdare ska det tydligen heta nuförtiden
Men M@rie, du skulle vara ledig från bloggen och fira midsommar på Gotland.
RaderaOch beträffande kvinnor och styrka.
Jag betvivlar inte att det finns kvinnor som är fysiskt starkare än män.
Men generellt hävdar jag att män är starkare.
Det jag gjorde ovan var att berätta två tillfällen från verkliga livet, där kvinnor inte klarade uppgifterna - men män gjorde det.
Det spelar, i genomsnitt, ingen roll om din dotter är vältränad. Kvinnors leder och benhinnor är inte likadana som mäns. Med tung belastning slits kvinnors kroppar fortare ner av fysiskt arbete. Däremot tål oftast kvinnor högre psykisk belastning.Så det är inte så mycket en fråga om muskler utan hur kroppen är uppbyggd.
RaderaVad gäller brandmän har jag hört att proven är lättare för tjejer. Jag har inget emot kvinnliga brandmän men då skall de ta mig fan klara samma minimikrav fysiskt som männen.Brandoffret dog för att brandkvinnan inte orkade.
Hen däremot är löjligt, rimmar på hermafrodit i mina ögon. Det är en massa akademiker som inte har något bättre för sig som fjantar sig med detta begrepp och så en del politiker. Det senaste märks knappt för de fjantar sig mest hela tiden. Se istället till att kvinnorna i hemvården får bättre lön och arbetsmiljö. Se till att män och kvinnor får lika lön för lika arbete.
Det hela är lika fjantigt som när folk demonstrerar mot det meningslösa våldet. Gå ut på stan istället vet jag och stoppa våldet. Men icke, då de vuxna skulle behövas på stan,sitter man hemma och slickar i sig rödvinet.Sedan demonstrerar man på söndag eftermiddag. Vi har nog det samhälle vi förtjänar.
Jan, jag trodde ju att jag bara fick ledigt när jag hade dålig uppkoppling. ;-)
SvaraRaderaIbland fungerar det här och ibland inte....
Självklart är män generellt genetiskt starkare men jag menar att kvinnor även gör stor nytta i s.k mansdominerade yrken. Men då ska de såklart inte ha några fördelar i testerna vid intagningen! Precis som Erling har jag också hört att kvinnor har fördelar när de söker in som brandmän, det är inte ok tycker jag.
Däremot har de en enorm fördel, sent på natten, när den sure fulle/bakfulle mannen skall hanteras. Har sett män så uppe i varv att det hängt på ett hår om diverse vapen skulle användas och så kommer det en söt tjej och smälter bort ilskan och frustrationen på en minut. Det är nästan vackert att se.
RaderaMenar du allvar Erling?
Radera