Kanske satsar på en större
Pan har länge sagt att det skulle vara trevligt med en liten pool här på gården.
Men de är dyra och egentligen är det inget större fel på den jag har - kanske aningen liten när jag vill ta några simtag.
Kan man så vanliga gula ärtor från ett paket? Hur går man tillväga och hur torkas de? Loggat Utloggad morris matte
Forummedlem ** Antal inlägg: 32
Re:Ärtor « Svar #1 skrivet: 19 jan-08 kl 21:09 » Det går alldeles utmärkt att så ärter som man köpt i påse - både gula och gröna. ;) De måste/bör blötläggas först i ca 24 timmar för att groningen ska komma igång. Jag har fått jätte fina plantor alltid utom den gången jag glömde dom i tre dagar i blötet. Det tyckte dom inte om. Loggat Utloggad hustran
Forumveteran ***** Antal inlägg: 1608
Re:Ärtor « Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 00:29 » Jag sår alltid gula ärtor från vanligt "köpepaket". De behöver inte blötläggas, men gror ngt. långsammare annars. Tänk bara på god värme i jorden. Sedan plockar vi dem när de är ganska välmatade. Kokar i saltat vatten, gärna med en nypa socker i också. Smält smör och duka med stor tallrik och en äggkopp el. liknande. Häll det smälta smöret i äggkoppen och doppa sedan ärtskidorna i smöret och dra dem njutningsfullt mellan tänderna. Detta kallas släpärtor och är gudomligt gott. OBS. det går alltså bara med de gula ärtorna, åkerärt. Det blir mer lättplockat om de får klättra litet, så jag brukar använda ett ca. 60-70cm. armeringsjärn som sticks ned i landet.
"Tänk bara på god värme i jorden", står det ovan. Det kan jag verkligen erbjuda om så önskas. Jag är vansinnigt förtjust i ärtsoppa och nu skall jag försöka få tag i frön.
Hehe, ser ut att vara en fin storlek, kanske lite trångt för flera. Ät ärtsoppa före badet, så får du en jacuzzi..
SvaraRaderaJadu, ärtsoppa en favorit som jag bara kan drömma om.
RaderaSkulle det inte gå att odla gula ärtor där du bor? Tycker de växer som ogräs när ungar skjutit med ärtrör.
SvaraRaderaDet skulle vara roligt att prova, jag har letat men inte hittat frön.
Radera
SvaraRaderaKan man så vanliga gula ärtor från ett paket? Hur går man tillväga och hur torkas de?
Loggat
Utloggad morris matte
Forummedlem
**
Antal inlägg: 32
Re:Ärtor
« Svar #1 skrivet: 19 jan-08 kl 21:09 »
Det går alldeles utmärkt att så ärter som man köpt i påse - både gula och gröna. ;) De måste/bör blötläggas först i ca 24 timmar för att groningen ska komma igång. Jag har fått jätte fina plantor alltid utom den gången jag glömde dom i tre dagar i blötet. Det tyckte dom inte om.
Loggat
Utloggad hustran
Forumveteran
*****
Antal inlägg: 1608
Re:Ärtor
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 00:29 »
Jag sår alltid gula ärtor från vanligt "köpepaket". De behöver inte blötläggas, men gror ngt. långsammare annars. Tänk bara på god värme i jorden. Sedan plockar vi dem när de är ganska välmatade. Kokar i saltat vatten, gärna med en nypa socker i också. Smält smör och duka med stor tallrik och en äggkopp el. liknande. Häll det smälta smöret i äggkoppen och doppa sedan ärtskidorna i smöret och dra dem njutningsfullt mellan tänderna. Detta kallas släpärtor och är gudomligt gott. OBS. det går alltså bara med de gula ärtorna, åkerärt. Det blir mer lättplockat om de får klättra litet, så jag brukar använda ett ca. 60-70cm. armeringsjärn som sticks ned i landet.
"Tänk bara på god värme i jorden", står det ovan.
RaderaDet kan jag verkligen erbjuda om så önskas.
Jag är vansinnigt förtjust i ärtsoppa och nu skall jag försöka få tag i frön.
Fattas bara en treudd så kan kung Nemo slänga sig i väggen;-)
RaderaMVH / Åke
finns ju större krukor än din badkruka att få tag i gräv ett hål och polen är färdig 555
SvaraRadera