torsdag 17 juni 2010

Nu behöver jag hjälp
I dag var vi hem till en kvinna som tog upp lök ur ett land och gav till Mon.
Alltså lök att äta, inte blomsterlökar.
Nu har Mon planterat dessa lökar i samma cementbehållare där hon har Dragonfruit.
De här cementrören är inte stora, kanske 60-70 cm i diameter.
Jag har för mig att jorden inte mår så där jättebra av lök och jag frågar mig då vad som händer med det viktiga där - alltså dragonfrukten?
Jag föreslog att hon skulle sätta löken i eget land för att vara säker.
Men det var som att prata för döva öron.
Skriv en kommentar om någon vet, tack.

3 kommentarer:

  1. Vet inte om du blir något klokare av det här men iaf.

    "Lök ingår i andra skiftet i växelbruket, alltså i skiftet efter det med krävande grödor. Som samodlingspartner är morot bra. Lämpliga sådana är också sallat, tomat och rädisor i den mindre odlingen. Den lär dock vantrivas med ärtor och bönor."

    Källa: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gronsaker/rotfrukter/lok.shtml

    SvaraRadera
  2. Dragonfruit, Jackfruit och Durian, är det olika
    frukter.

    SvaraRadera
  3. Visst Ragnhild, olika frukter.
    Dragonfruit, toppengod.
    Jackfruit, inte ätit.
    Durian, vidrig.
    All färsk frukt bör sereveras kall, tycker jag.

    SvaraRadera