måndag 2 mars 2015


Jag hade tur
Att jag var i Östersund och nära sjukhuset vid lunchtid den 2 mars för 15 år sedan.
Jag hade under ett par års tid dragits med hjärtproblem i form av förmaksflimmer.
Jag jobbade under hela perioden men besvären blev värre och till slut fick en bekant iväg mig till sjukhuset.
Där konstaterades förmaksflimmer och de försökte få bukt med detta genom medicinering och ett antal elkonverteringar, jag tror det var 6 eller 7 vid olika tillfällen.
Man provade olika mediciner men inget hjälpte och jag blev sämre och sämre.
Den 2 mars pallade inte hjärtat längre och jag drabbades av ett svårt lungödem vilket leder till döden om man inte får snabb behandling.
Och det var vad som hände mig.
Jag var på jobb med en kollega men tog mig till akuten på sjukhuset där jag blev medvetslös och avled.
Ilfart från akuten in på intensivvårdsavdelningen där personalen lyckades återuppliva mig och sedan blev jag kvar på hjärtintensiven en vecka för att återhämta mig.
Därefter ambulansflyg till Akademiska i Uppsala för undersökningar ett antal dagar och där träffade jag läkare som berättade om en operationsmetod med öppen hjärtkirurgi som var tämligen ny vid den tiden (Maze-operation).
Efter samtal med kirurgen Leif Nilsson tvekade jag inte en sekund och 5 juni opererades jag.
Numera har man förfinat metoden och går in via ljumsken och mekar i hjärtat med vaken patient hela tiden.
Jag skrev i rubriken att jag hade tur.
Hade jag fått lungödemet dagen innan hade det varit kört då jag var flera mil från sjukhuset.
Och nu har pumpen tickat på bra i sinus i 15 år - tack för det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmaksflimmer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lung%C3%B6dem

9 kommentarer:

  1. Lars från kulturbygden...2 mars 2015 kl. 13:02

    Knätofsar ger sig inte så lätt - God fortsättning Knätofs-Jan!

    SvaraRadera
  2. Hej
    ...och grattis! Kul höra att det funkar för dej. Det måste ha varit en jobbig period av ditt liv.
    För egen del så kan jag säga att efter snart rio år här haft turen att leva vidare. Visserligen ett par avbrott för behansling i Sverige med god behandling.
    Efter sådana smällar blir man ganska ödmjuk...eller vad sägwr du Jan?
    Ramon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får sig en tankeställare och får lite annan inställning till ett och annat.

      Radera
  3. Jan läste om detta inlägg för länge sedan när jag sökte något i Din blogg längre tillbaka i tiden Tänkte fråga i förra veckan om Du hade varit på någon kontroll i Thailand om hjärtat. Själv råkade jag 04 ut för en by pass op på Akkis Hade ju också bolmat ca 1 1/2 pkt cigg om dagen i ca 42 år När de gick in i ljumsken var spännande , man fick se i en skärm hur de tog sig upp å kollade hjärtat Heder åt läkarna på Akkis Cigarett NEJ TACK!!!!!! Gun i Knivsta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var och kollade när jag bodde i Pattaya för cirka fem år sedan.
      När jag låg i på Akademiska i Uppsala gick de också in genom ljumsken och tittade något i hjärtat - häftigt när man kunde följa allt på skärmen.
      Men vid min operation öppnade de bröstkorgen.

      Radera
  4. Man måste känna lite ödmjukhet till livet när något sånt händer och sjukvården funkar som ska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det klagas mycket på sjukvården, ofta med all rätt.
      Men akutsjukvården när något allvarligt verkligen händer då fungerar det - jag vet.

      Radera
  5. Min bröstkorg öppnades också Å hjärtat låg bredvid å ticka... Gun i Knivsta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det, synd att man inte kunde se det.
      Men de 3-4 dygnen efter operationen vill jag inte uppleva igen.

      Radera