lördag 24 januari 2015


Senaste nytt från "crossbanan"
De är nu här med en stor maskin som lägger på fyllning av något slag på vägen.
Efteråt vältas det till ett hårt och jämt underlag.
Hoppas nu bara att det blir asfalt ovanpå detta - men man kan inte vara säker?

4 kommentarer:

  1. Hur går det med Crossbanan. har dom fått på nån asfalt?

    SvaraRadera
  2. De förstärker underbyggnanden som är mycket viktig innan de lägger på asfalt. När det är dålig underbyggnad med tung trafik och mycket bilar håller inte asfalten utan det blir svackor och sedan gropar, regnet brukar sedan se till att det blir stora hål i vägbanan.
    När det har byggts vägar i Thailand vad jag hört har det försvunnit så mycket pengar av anslagen att de har måst pruta på att fylla massor som det skulle ha varit enligt planen, som medfört sedan att vägen inte hållit.
    Thailand saknar en fungerande järnvägstrafik med normalspår, och inte den här smalspåriga järnvägen de har. Ett tåg med personvagnar tar ca 1700 passagerare, som skulle ta bort mycket bussar på vägarna, samma sak med godstrafik borde gå mycket mer på järnväg, men de fordras en annan järnväg med en hastighet på 160 km timmen.
    Extrem tågtrafik i Sverige kan man säga är mellan Kiruna - Narvik där tar varje vagn 100 ton och de har 66 vagnar alltså en last på 6600 ton, och tågsättet är 750 meter långt och dras med två el lok om vardera 15000 hk, som också är världens starkaste lok.
    Bromssträckan är ca 2 km för tåget. Jag jobbade själv på malmbanan en sommar i Abisko många år sedan. Sliprarna låg så tätt att jag brukade köra motorcykel på sliprarna med en sådan här Silverpilen motorbike. Den tiden fanns ingen väg från Kiruna utan endast järnväg.

    SvaraRadera
  3. Den förra regeringen sålde statliga företag till ett belopp av 160 miljarder kronor, de här pengarna gick till konsumtion vad jag kan förstå.
    Jag anser de borde tagit 4-5 miljarder av de pengarna och byggt en järnväg mellan Pajala och Svappavaara som är en sträcka på 10 mil genom ödemark, en expert bedömde att järvägen skulle ha kunnat byggas för 3 miljarder kronor, men även 5 miljarder är inga större pengar i det sammanhanget.
    Nu har gruvan gått i konkurs men kommer med all säkerhet att öppnas när konkursen blir löst och malmpriserna går upp.
    Om järnvägen byggts med statliga medel hade den kunnat hyras ut eller säljas till det bolaget som kör igång gruvan.
    Malmen kördes med lastbil från Pajala till Svappavaara som är en sträcka på 13 mil och transporterna blev helt enkelt för dyra och bolaget hade också stora skulder från starten av gruvan.
    En lastbil med släp kunde ta en last på 67 ton, men det blev för stora kostnader därför avskrivningen för lastbilarna rör sig kanske om 3 år och chaufförer och bränsle och en väg som inte höll, därför det är stort besvär vid tjällossningen. Att transportera järnmalm med lastbil var inte väl genomtänkt det var baserat på mycket höga malmpriser, som inte var bestående, utan priset har alltid gått upp och ned.
    Gruvan syselsatte 300 personer men man räknar med att det var 1000 personer som fick sin inkomst genom gruvan. Att ta fram så många arbetstillfällen däruppe i norr är inte lätt och därför borde staten satsat för att lösa transporten som var mycket nödvändigt.
    Jag snackade tidigare med en person som var engagerad på Banverket och han sade Hallandsåstunneln har kostat 27 miljarder kronor och skall visst öppnas i år.

    SvaraRadera