lördag 1 november 2014


Som Tam, eller Papaya Pok Pok
God sallad med omogen papaya som bas tillreds på ett av "mina" mastställen.
Jag äter mest kyckling på det här stället, men ibland blir det en sallad och hon vet att hon skall diska ur morteln innan hon fixar mitt käk.
Även om hon inte har i chili till mig så finns rester kvar i morteln och det blir för starkt.
Hittade en film på YouTube där de tillagar rätten och namnet Pok Pok kommer från ljudet i morteln.
Nationalrätten här i nordöstra Thailand och det ser ut som att folk kan äta det varje dag.
http://youtu.be/AWQDS2hSXGM

2 kommentarer:

  1. Jättegott tycker jag. Perfekt lunch tillsammans med grillad kyckling och sticky rice. Brukar be om 1 chili och då blir det en hel del fniss.
    MVH Marie K

    SvaraRadera
  2. Nordöstra Thailand,,,,Skulle tro att det äts lika mycket över hela Thailand

    SvaraRadera