onsdag 3 september 2014

Vaken i natten
Det här var inte så lyckat.
Efter middag i går kväll vid 6-tiden intogs sängen och TV:n för en stunds "vila" - och vad händer?
Zzzzzzzzzzzzzzzzz
Vaknar nu två på natten, pigg efter ca sju timmars sömn - och bara jag är vaken.
I brist på meningsfull sysselsättning kollade jag på bloggens karta och förutom läsare i Sverige och Thailand fanns några intressanta med.
Jag kan inte tekniken, men jag tvivlar på att det är bloggenläsare på nedanstående orter?
Möjligt att det finns utrustning som söker av Internet-rymden med någon slags automatik?
2:30 AM och nu skall jag försöka somna om någon timme.


Menlo Park, California



Wendell, North Carolina



Syns väl?



Gdansk, Polen


Palermo, Sicilia



Grekland



Albanien

4 kommentarer:

  1. Det är det jag säger, du går och lägger dig alldeles för tidigt. Ta en liten, kort eftermiddagslur och stanna uppe lite längre på kvällarna så sover du lite längre på morgnarna.

    SvaraRadera
  2. Anonym kommentar borttagen och det var surt.
    Den var så jäkla positiv om bloggen, men jag måste vara konsekvent - tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Nja, nu är det inte nödvändigtvis så att du ser sanningen. Det kan faktiskt vara så här ungefär.
    Vissa sajter är blockerade för användare från vissa länder.
    Tex så kan du inte se alla svenska sajter från Thailand eller andra länder utan bara från inhemska dvs svenska providers.
    För att råda bot på detta och ibland också för att anonymisera sig själv kan man köra via en proxy i ett annat land. Det finns speciella program för detta så du behöver inte vara hacker.
    Ett exempel är Hola! unblocker, men det finns många fler.
    Du väljer med det tillägget till din browser (Webbläsare) vilket land du vill låtsas befinna dig i och vips så har du tillgång till det blockerade programmet trots att du själv inte har lyft på rumpan.
    Det du ser när du kollar var dina besökare kommer ifrån är alltså inte alltid hela sanningen utan du ser det som besökaren vill att du ska se.
    Själv är jag just nu i Sverige men du ser mig som om jag befann mig i USA.
    Så var det med det.
    För övrigt tack för en trevlig blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är känt Matte, har själv haft det under perioder för att kunna se utlandsblockerade program på SVT Play.
      Mitt heter Anonine.

      Radera