måndag 30 juli 2018
Kriminalvård Philippine - knappast
Fängelset är byggt för 800 intagna men härbergerar 3 800 stora och små gangsters.
Kriminalvård vet man nog inte vad det är om man inte läst om det någonstans. Här låser man in slöddret så länge som möjligt för att skydda allmänheten.
Appropå svensk kriminalvård kan man säga att det inte ger önskat resultat med tanke på kostnaden.
I en studie där man jämfört Sverige med USA visar det sig att varje intagen i Sw kostar MINST 3 000 kr/dygn, medan fångarna i USA kostar ca 500 kr/dygn.
Kostnaden vore kanske OK om man kunde uppvisa goda resultat - men tyvärr.
Återfallsprocenten är lika i båda länderna cirka 60 procent.
Och vi skattebetalare bara pröjsar...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Hej Jan,
SvaraRaderaPå tal om vad skattebetalarna pröjsar..........vill jag bara visa vad den eminente och skarpsinnige nationalekonomen Tino Sanandaji (flykting från Iran, kurdisk-svensk, utbildad på Handelshögskolan i Stockholm och University of Chicago) skrev igår;
"Mellan åren 2015 och 2018 – alltså under nuvarande mandatperiod – har asylmottagandet kostat skattebetalarna mer pengar än hela försvaret och samhällets krisberedskap. Slutnotan för statens asylmottagande landar på 212 miljarder. – Utgifter för en dag hade räckt till två brandflygplan”.
"Ur 2018 års ekonomiska vårproposition framgår att försvar och samhällets krisberedskap fick nöja sig med 201 miljarder under samma period som asylmottagandet kostade staten 212 miljarder. Ännu mindre pengar fick rättsväsendet under samma period, endast 173 miljarder. I den utgiftsposten ingår polis, kriminalvården, domstolar och åklagarmyndigheten."
"Det är dessutom viktigt att hålla i minnet att det bara är initiala kostnader för asylmottagning. Utredningar visar att varje flykting och flyktinganhörig i snitt betalar in två till tre miljoner mindre i skatt än vad de kostar välfärdsstaten under en livstid…"
"En annan jämförelse, som kanske är mer relevant, är Sveriges utgifter för asylmottagande i förhållande till FN:s flyktingbistånd.
– Ett annat sätt att säga det är att Sverige har lagt lika mycket på flyktingmottagning i Sverige som FN:s samlade flyktingbistånd för resten av världen. Det är ett surrealistisk slöseri med resurser om syftet är att hjälpa så många man kan.”
Jag tror inte svensken i gemen vet om detta!
Vad händer i vårt Sverige
Dock, snart val.......
Hälsningar från Ulf i Stockholm, sol o fint nu i snart 3 månader utan uppehåll
Instämmer, det är illa illa riktigt illa med Landet
SvaraRaderahåller med visst är det illa med landet, det va bättre förr 70-80talet när beatles sjöng all you need i love nu är det sk hårdrock med blod å död å dessutom sd i politiken, ni som är pensionärer kolla på sds pensionspolitik dom har alltid röstat för jobbskatteavdrag kolla sen på vänsterns pensionspolitik å gör ert val
RaderaHej Ingvar,
SvaraRaderaVad är det för fel på SD's pensionspolitik???
Tycker det är mycket bra
Nedanstående är saxat från deras hemsida;
Äldrepolitik
Den äldre generationen som varit med och byggt upp vårt land ska ha möjlighet till en trygg och värdig ålderdom. Dagens situation är oanständig och det krävs att vi genomför rejäla satsningar både för att stärka pensionärernas ekonomi och trygghet. Inom äldreomsorgen krävs personalförstärkningar och kvalitetshöjningar. Den orättvisa pensionärsskatten avskaffar vi omedelbart om vi får inflytande under nästa mandatperiod.
Sänk pensionärernas skatt till samma nivå som löntagare. Fullt finansierat i vår budget.
Höj garantipensionerna med minst 10 %. Det motsvarar ungefär 800 kronor i månaden.
En stor satsning för god och näringsrik mat med hög kvalitet i äldreomsorgen.
Många fler anställda inom vård och äldrevård inom ramen för Fler händer i vården.
Hälsningar från Ulf i Stockholm
555 å det tror du med sd politik? (Sänk pensionärernas skatt till samma nivå som löntagare) varför har dom då röstat för jobbskatteavdraget då? nä ett enfrågeparti som inte hör hemma i svensk politik
RaderaSD som röstade ner regeringen Löfvens budget 2014. Detta medförde att pensionärerna fick vänta ytterligare ett år innan den S-märkta regeringen kunde genomföra förbättringar för de allra fattigaste pensionärerna.
SvaraRaderaNu kommer regeringen Löfven i höstbudgeten att utradera hela skillnaden i skatt för alla pensionärer med en inkomst under 14 000 kr och löntagare med samma inkomst. Denna budget hotar SD att rösta ner och SD vill nu för andra gången rösta mot ett förslag som skulle förbättra situationen för fattigpensionärerna.
Förslaget innebär även att alla pensionärer upp till 30 000 kr skulle få reducerad skatt jämfört med nu. Utöver borttagande av den orättvisa pensionärsskatten har regeringen Löfven förbättrat för de allra sämst ställda pensionärerna med ett förbättrat bostadsbidrag.
SD deklarerar nu att de avser att rösta på Moderaternas budget. M avser att införa ett sjätte jobbskatteavdrag och detta innebär som alla förstår att skillnaden mellan pensionärsskatt och löntagarskatt kommer att öka ännu mer. Den som har insikt i SD:s handlande i pensionärsfrågan inser lätt att den som vill förbättra för fattigpensionärerna definitivt inte ska rösta på SD.
Irene Ludvigsson
kopierat från kristianstadsbladet
ONSDAG 1 AUG. 2018