lördag 10 februari 2018


Vattnet - en påfrestning 
Det torde vara allmänt känt att i det här landet förekommer en hel del skumma saker som man ser mellan fingrarna med.
Definitivt vad gäller pengar.
Jag har varit förskonad från detta - tills nu.
I byn jag bebor skulle borras en till brunn som skulle leverera vatten till bland andra vårt hus.
Pengar för detta levererades av någon okänd regeringsavdelning.
Lätt som en plätt tycker vi svenskar, bara att sätta in slantarna på något konto som disponeras av ansvarig här i byn.
Glöm det, detta är Thailand.
På sin väg till byn skall pengarna passera ett antal instanser och någonstans utefter den onödiga transporten försvinner delar av beloppet.
När slutligen pengarna anländer mottagaren så räcker de inte för att slutföra det tänkta projektet.
Då genar man i arbetet (läs fuskar) och detta gäller det mesta, vägar, husbyggen, andra byggprojekt och som här bygga en brunn.
För att kunna få brunnjäveln färdig gick jag och Pan in med ett skapligt belopp - men jobbet blev inte riktigt gjort.
Som "präktig" svensk blir man naturligtvis förbannad och gör sig redo för resa till högsta hönset på polisstationen - men blir avrådd.
Helt meningslös åtgärd och det funkar inte så i det här landet.
Chefen här i byn och småcheferna tiger och lider och törs inte utmana höjdarna - vilket jag kan förstå.
Nu bryr jag mig inte längre och har inköpt ett eget filter som jag monterade igår.
Tillverkat i Tyskland vilket borgar för kvalite i min värld.

1 kommentar:

  1. Jag läste för ett par år sedan att cirka 20-30% av medel till vägbyggen försvinner ner i privata fickor. Inte undra på att nybyggda vägar är fulla av stora djupa hål efter första regnperioden. Dessa hål kan utan vidare slå sönder framvagnen på en vanlig personbil. Så att vägen är nybyggd är ingen för att den är i bra skick.

    SvaraRadera