fredag 18 april 2014

Göra sylt
Nu vill jag att ni som vet gör ett ryck och svarar på detta.
Jag berättade igår om Rose Appel som plockats ner.
Nu är det så att många har ramlat ner och ligger på marken och är inte i toppskick för försäljning.
Jag tror det är närmare 100!
Kan jag görs sylt av dessa och jag (läs Pan) har en mixer där jag kan mosa dem och göra sylt.
Jag tror man skall tillföra socker - men jag vill inte ha söt sylt.
Problemet är förmodligen hur sylten skall klara sig i kylskåpet längre tid - månad kanske?
Jag menar, man äter inte sylt varje dag till pannkakor.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan - Inte för att jag vet men...
    Hittade följande text på Wikipedia:
    Jam is prepared by stewing the flesh with brown sugar and ginger.
    I övrigt tror jag att du kan googla efter 'koka äppelmos'.
    Och även om Chom-Poo inte är släkt med äpplen så borde det nog gå bra ändå.
    Prova dig gärna fram med mindre mängder.
    Testa också att spetsa med lite saft från Ma-Nao.
    Den stora mängden socker förr var ju sättet att konservera, men den behöver du nog inte du. Lagra i kyl kortare tid eller i frys, om du vill spara till nästa säsong.
    Lycka till och berätta gärna hur det går!

    SvaraRadera
  2. Som Mattel skriver är just sockret ett konserveringsmedel, i stark koncentration, och nödvändigt för långtidslagring om man inte kan frysa. Men Du kan kanske värmekonservera, som man gjorde förr? Värm syltburkarna i vattenbad till kokpunkten, skruva på lufttätt lock och låt svalna. Förvaras mörkt och svalt. Så konserverade ju di gamble både kött och bär, vi minns väl alla barndomens rader av konserveringsburkar i skafferierna..

    Åke Bursell

    SvaraRadera