söndag 23 juli 2017


Håhåjaja...
Jag har aningen svårt för faktumet att många thailändarna vet och kan allt - tror de alltså.
Att säga, jag vet inte är för många fullständigt främmande och ingår uppenbarligen inte i deras vokabulär.
Jag kan fråga om färdriktningen i trafiken och en pekar österut, varvid nästa person lika tvärsäkert på samma fråga pekar västerut.
Det är mycket enkelt att säga att man inte vet - när man inte vet.
Sambons ena brorsa är den typen av thailändare som vet och kan allt.
Ett av flera exempel.
Han meddelade bergsäkert att man inte kan göra som jag önskade i en fråga gällande en vattenpump.
Jag tyckte det verkade underligt och ställde frågan här på nätet.
Varvid jag fick positiva svar.
Och jag kommer att tänka på mannen som annonserade ut sitt uppslagsverk.
Han behövde det inte längre då han flyttat ihop med sin thailändska flickvän och hon vet allt.
Tyvärr har jag också vid upprepade tillfällen konstaterat det här oskicket hos frun.
Där jobbar jag oförtrutet vidare med att lära henne säga: I don´t know.
I det arbetet röner jag viss framgång, men det går sakta - oerhört sakta.

3 kommentarer:

  1. I don't need google, I have a thai wife. Embler

    SvaraRadera
  2. Same same but not same same, Jan, jag har exact samma erfarenhet trots att vi är inne på 16 året som sammanboende / Masen

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag är lyckligt lottad när det gäller detta. Om jag frågar något som hon inte kan svara på så får jag antingen inget svar eller så låter hon irriterad.
    Men det kan ha att göra med hennes jobb som chef. Man kan inte ge vilka nonsenssvar som helst uppåt på regional nivå för då kan det börja kosta stora belopp och jobbet kan vara i fara.

    SvaraRadera