måndag 20 februari 2017


Rapport från testköket
Efter tips från engagerade läsekretsen kokade jag i morse två ägg med en sked i kastrullen.
Jag hatar när äggen spricker och snappar upp alla tips i ämnet.
Jag blev nyfiken och Googlade och där finns en hel del "experter" som uttalat sig.
Något vetenskapligt belägg att en sked i kastrullen skulle förhindra äggen att spricka kunde i varje fall inte jag finna.
En teori är att idén har sitt ursprung då en del anser att man skall stoppa ner äggen med en sked i vattnet och då skall de tydligen inte spricka.
Men att sedan skeden skall ligga kvar under kokningen - ja, det var "expertisen" tveksam till.
Meddelas att mina två ägg höll, men ser inte det som något bevis att metoden fungerar utan flera tester krävs innan slutlig rapport i ämnet kan lämnas.

2 kommentarer:

  1. Ett fel som många gör och orsakar sprickor i äggen, är att man tar äggen direkt från kylskåpet och ner i kastrullen och kokar. Äggen skall vara rumstempererade för att inte spricka

    SvaraRadera
  2. Fann följande tips i Expressen angående koka ägg:
    http://mittkok.expressen.se/artikel/sa-kokar-du-dina-agg-ratt/

    SvaraRadera