lördag 22 augusti 2015



Igår blev det bara för mycket
Under årens lopp (10) har jag lärt mig att inte brusa upp, inte bli otålig och inte visa dåligt humör.
I början var det tusan så svårt, men varefter åren gått har det blivit bättre och bättre.
Ibland har det frestat på, men jag har lyckats klämma fram ett leende (man skall göra det i Thailand) som jag inbillar mig sett äkta ut.
Men på banken igår kom droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag har bl a SCB-bank här i Rattanaburi och använder mig av deras Internet-bank ibland.
När jag gör en överföring till annans konto får jag ett OTP-nummer via SMS som skall skrivas in.
Det har fungerat friktionsfritt under alla år.
Tills nu.
Jag har bytt telefonnummer och önskade att bankkontoret skulle ändra nummer i datasystemet så att jag får OTP-numret.
Pan följde med till banken under fm och vi satt där drygt en timme medan personalen slet sitt hår och försökte lösa jätteproblemet.
Vi kom överens att återkomma under em då förhoppningsvis allt skulle vara fixat.
Vi anlände under em efter ca fyra timmar för att konstatera att inget hade hänt.
Därefter två samtal till något huvudkontor i Bangkok och det hjälpte inte mycket.
Vid det andra samtalet insisterade någon i andra änden och ville veta var jag bott i Sverige???
Vad fan har det med saken att göra, tänkte jag men sa det inte.
Jag skrev Östersund på en lapp och därefter vidtog 15 minuters huvudbry gällande Ö.
- Vad är detta?
- Det är ett Ö.
- Det finns inte i engelskan.
- Nej och Östersund ligger i Sverige där vi har den bokstaven.
Mera surr med Bangkok.
- De vill veta postnumret till staden i Sverige.
- Ursäkta, men jag flyttade därifrån för 10 år sedan och jag vill bara att ni ändrar ett telefonnummer i er suveräna dator.
- De i Bangkok vill veta postnumret.
Då fick jag nog.
Sträckte mig över disken, tog mitt pass och bankboken och sa adjö.
Amazing Thailand.

6 kommentarer:

  1. https://www.scbeasy.com/v1.4/site/presignon/en/srv/srv.asp
    To change mobile number for OTP, simply bring your book bank and ID card to any SCB branch.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för upplysningen, men det var just det som var mitt ärende till banken.

      Radera
  2. Det är möjligt att jag var för snabb att döma kontoret här i stan gällande ovanstående.
    Idag har jag fått info att de följer direktiv som meddelats från högre ort - alltså militären som styr och ställer.
    I så fall är det något som gäller i hela landet - men inte mindre knäppt för det.

    SvaraRadera
  3. Berndt.
    Genom historiens gång har Voltaire tillskrivits många citat felaktigt.[7][8]
    Till exempel påstås det ofta att Voltaire skulle ha sagt "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det." ("I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."). Detta är dock skrivet av Evelyn Beatrice Hall 128 år efter Voltaires död i hennes bok Voltaires vänner från 1906. Halls tanke med citatet var att sammanfatta Voltaires attityd gentemot Claude Adrien Helvétius och hans kontroversiella bok De l'esprit, men då citatet skrevs i första person singular så har detta missförståtts som varande ett faktiskt citat av Voltaire själv.[9]

    SvaraRadera
  4. Jag ringde till kundtjänst för att byta ut mitt nummer på SCB. Det var för ett halvår sen ungefär.

    SvaraRadera