torsdag 27 november 2014

Undrar om det blir någon påföljd?
Thailändsk polis har hittat tillgångar för flera miljarder baht i ett hem som tillhör Pongpat Chayaphan - chef för Centrala Utredningsbyrån (CIB).
Pongpat är avstängd efter misstankar om bland annat lese majeste och under en genomsökning av hans hem under gårdagen hittade man thailändsk och amerikansk valuta till ett värde av flera miljarder baht, så väl som guldtackor, sällsynta avbildningar av Buddha, amuletter samt ett stort antal lagfarter.
Pongpat har tillsammans med sex andra poliser gripits och enligt en talesman för polisen så ska de ha erkänt sina brott. Tre civilister misstänkta för liknande brott ska dock fortfarande vara på rymmen.
(MPR nyheter)



6 kommentarer:

  1. De har tydligen även hittat tillgångar nedgrävda på en av tomterna till polisen.
    Vad jag kan lägga märke till, hos medelklassen i alla fall, är att det börjar komma uttalad avsky mot poliskåren som sådan. Förut har man mest hört att folk inte har så mycket till övers för den genomkorrumperade poliskåren, men det här verkar väcka rejäl anstöt. Jag hoppas att militärjuntan inte är så lättköpta utan fortsätter att jaga åtminstone de värsta bovarna inom de korrumperade myndigheterna. Min ex-frus pappa var polisbefäl i Bangkok och god vän med Bangkoks polischef så jag fick en hel insyn i hur det fungerar inom polisväsendet här, så jag är inte ett dugg förvånad över det som har uppdagats.

    SvaraRadera
  2. Det här en del av det maktspel som pågår inför det Oundvikliga.

    Syftet är att försvaga Thaksins maktbas, den thailändska polisen.
    Militärjuntan har samtidigt lyckats skada den individ som ses som ett hot den dag det oundvikliga äger rum. Den misstänkte med högst tjänsteställning är nämligen farbror till vederbörandes maka.
    En olustig detalj är den misstänkt snabba kremeringen av polisöversten som "ramlade" och dog.

    http://www.dw.de/analyst-thai-junta-seeking-to-weaken-and-control-royal-police/a-18090122

    Olaus

    SvaraRadera
  3. Olaus, som jag ser så har militärjuntan slagit två flugor i en smäll. Oavsett vilka dessa poliser är släkt med så är deras beteende total oacceptabelt. Om det är så nära släktband kan undra om/hur mycket den landsflyktige är inblandad i det hela.

    SvaraRadera
  4. Lasse G, visst är det så. En genomtänkt operation och om bevisen är planterade mycket fräck.
    Trist, att man måste skriva som katten går runt het gröt.
    Jag är inte säker på att du förstått. Den här generallöjtnanten är alltså broder till mamman till den kvinna som enligt nuvarande succession är planerad att bli nr två.

    SvaraRadera
  5. Ahh, nu förstår jag vad du menar med "Oundvikliga".
    Men i det här fallet tror jag inte att de har behövt plantera bevis, Det har nog bara varit att gå in och ta för sig, serverat på silverfat så att säga. Olaglig försäljning av diesel till sjöss har pågått ganska lång tid utan att polisen haft något intresse att stoppa handeln, av ekonomiska intressen givetvis. Spel och dobbleribranchen är ju polisen inblandad i ner på bynivå. Jag hade en spelhåla i en bungalow mitt över gatan och polisen satt ofta utanför och höll koll på läget. Nu har de flyttat till en villa. Att man måste muta sig fram inom polisen var välkänt redan 80-talet när jag bodde här då. Du hade som polis inte en chans att få en placering i ett distrikt med mycket mutor om du inte mutade polischefen för det distriktet, samma sak om de ville komma uppåt. Det jag lärde mig om polisen genom min före detta svärfar gör att jag har noll förtroende för polisen. Som jag upplever det så har det inte skett några nämnvärda förändringar. Vi ser ju Jans inlägg här på bloggen där han talar om att han var tvungen att muta polisen för att de skulle utföra sitt jobb. Jag vet hur mycket han betalade och det var inga "kaffepengar" enligt min mening. För att modifiera Gustav V:s citat "På polisfronten inte nytt".

    SvaraRadera
  6. Och det oundvikliga enligt Er, vad blir det i slutändan????
    Stig

    SvaraRadera