söndag 21 september 2014


Världsrekordhållare Luthman
Vi leker med tanken att man kan slå världsrekord i att snabbast möjligt få stopp på en MC från 120 km/h till stillastående, hoppa av och få av sig en sko - den högra.
Fanns det är jag rätt säker på att jag skulle inneha det rekordet.
Sä här var det.
Ninjan har rätt länge stått parkerad och jag tycket det var dags att det skulle få rulla några kilometer igår.
För dagen satte jag på mig ett par skor som jag haft utanför ytterdörren några veckor.
Min vana trogen vände jag på dem och skakade så att eventuella gäster skulle ramla ut.
OK, på med dojorna, på hojen och iväg.
Efter ett par kilometer anade jag att något inte stämde och tyckte mig känna en rörelse i högra skon.
Förmodligen inbillning?
Efter ytterligare en minut var jag säker.
DET VAR NÅGOT I SKON SOM LEVDE!!!
Ni känner till att det finns vissa kryp i det här landet som man definitivt inte vill ha i skon.
T ex skorpioner eller giftiga tusenfotingar.
Jag erkänner villigt att pulsen steg och jag blev svettig i handflatorna.
När jag efter en evighet (kändes det som) fick av mig skon visade det sig att fripassageraren var en padda/groda - vad är skillnaden?
Märkligt att jag inte kände den när jag drog på mig skon.

3 kommentarer:

  1. Jan,

    det handlar om en groda, risgrodan (Kaloula pulcra).
    Om den kan sägas, att den tycker om att gömma sig i skor under dagtid. Den är också duktig klättrare och letar rätt på din sko, även om du hänger upp den högt över marken (har egen erfarenhet). Nattetid frossar den på framförallt myror.

    Paddor har satt brett huvud, korta ben och går eller springer. Bästa kännetecknet är två kraftiga körtlar bakom ögonen. De är giftiga.

    Grodor har blank hud, långa bakben, ser gracila ut och hoppar fram. Den har inga körtlar bakom ögonen.

    Här finns mer info om din groda. Lyssna på det mysiga ljudet på 250 Hz.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Banded_bull_frog

    Olaus

    SvaraRadera
  2. Var nog en spännande resa för paddan också :)

    SvaraRadera
  3. Snälla Jan, kör inte med gymnastikskor, eller andra skor med snörning för den delen heller.
    När min son köpte sin första mc bar han precis som du gympaskor. Efter några kilometers körning kom vi till en stoppskylt. När han saktat in och skulle sätta ner vänsterfoten hade skosnöret trasslat in sig i växelpedalen. Lätt hänt att man stupar när man med högerfoten på bromspedalen redan är på väg att luta åt vänster. Nu löste det sig genom en imponerande och rask manöver, lite gaspådrag, upprätning, inbromsning och ner med högerfoten. Jag som stannat bakom lyckades sedan trassla loss skon och vi kunde sätta oss och pusta ut innan vi återupptog färden.

    SvaraRadera