tisdag 23 september 2014



Båten jag hade i Storsjön, påbyggd Lynässnipa, underbar båt.

Storfiskarn i Rattanaburi
Jag fiskade mycket när jag bodde i Jämtland.
Fint fiske i Ammerån i östra delen av landskapet där jag hyrde en jakt- och fiskestuga under många år.
Samt, så fort jag hade tid, trolling med egen fiskebåt i Storsjön - Storsjöring och Canadaröding.
Jag saknar fisket där jag numera bor och funderar emellanåt om jag skall uppta det intresset igen?
Om dagarna ser jag folk som står och metar i en pöl precis i utkanten av stan, kul kanske men tilltalat inte mig riktigt.
Däremot ser jag nästan dagligen killar som åker iväg på moppar någonstans med kastspön på ryggen.
Tror jag måste skugga någon av dem och se vart de åker.

9 kommentarer:

  1. Fiske är en av de bästa hobby man kan ha, i mitt tycke. Förhoppningsvis ger det även nyttig god mat på bordet, även om det inte går ihop alla gånger, om man räknar med båtkostnader, förlorade drag, köp av utrustning med mera. Men i första hand ett perfekt sätt att tillbringa en fin dag. Finns det någon stor sjö i närheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en rätt stor sjö, samt floder.
      Jag måste ta reda på vart killarna åker och fiskar?
      Måste kanske skaffa en liten båt?

      Radera
    2. Kanske en liten gummibåt med elmotor? Smidigt och enkelt på pick-upen eller en liten kärra efter moppen;-). Då kan du smyga på fisken, funkar bra i lugna vatten.

      Radera
    3. Toppen med liten lätt gummibåt.
      Men tänk om jag har kastspö och draget fastnar i båten med "punka" som följd.

      Radera
    4. Kastar du så galet? Annars kan du som djurvän köra utan krok;-) Var bara beredd med håven.

      Har själv fiskat mycket med gummibåt, en riktig gummibåt är gjord av kraftigt gummi, händer inte så lätt olyckor med krokar. I värsta fall kan man ju bara laga den. Gummibåten brukar ha minst 3 flyt sektioner, om du inte köper den på leksaksaffären då förstås...

      Radera
  2. Vi skall flytta ner om ett år, om jag får som jag vill, men jag tror jag hade tvekat om det inte funnits en stor sjö med bra fiske (påstår svärsonen) inom räckhåll. Efter fjolårets översvämningar lär det finnas krokodiler också!

    Åke Bursell

    SvaraRadera
  3. Fungerar inte så jag testar en gång till!!
    Jag brukar åka in till Korat ett par gånger på varenda tur som vi är i Thailand. Nappar alltid bra och oftast stora fiskar upp till tio kilo. Men man måste släppa tillbaka fisken så det är ren nöjesfiske. Mycket nöje till skillnad till fisket här i svedala där jag oftast kommer hem tillsammans med ursäkter...
    \\P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungerar, men var inte anonym nästa gång.

      Radera
  4. Jag kan garantera om det hade funnits någon fiskrik sjö hade thaiarna tömt den på fisk, jag skulle tro det finns ingenstans i världen där folk är så fiskeintresserade som thaiarna. Även om de får ingenting kan de stå och meta hela dar och kasta med kastspön som de vanligen har flera stycken.
    Jag såg en damm som de tillät mete för allmännheten en dag om året och det var fullpackad med metare runt hela dammen den dagen.

    SvaraRadera