lördag 12 april 2014


Strax utanför Rattanaburi i går.

Så här ser de ut - alkotestarna
Bjuder på ett tips till de thailändska snutarna.
Skitsnackandet om hårdare tag utefter vägarna och effektivare kontroller fortsätter i år - som tidigare år.
Under de nio år jag bott i det här landet har jag blivit stoppad i många poliskontroller och sett ännu flera.
Inte en enda gång har de stoppat in en sådan apparat i min mun.
Och jag har heller aldrig sett någon annan som testats.
Faktum är att majoriteten av alla trafik- och dödsolyckor är alkoholrelaterade - följt av höga farter.
Helt sjukt - just vad det är...

1 kommentar:

  1. Poliskontroller i/på Phuket
    Jag har väl i genomsnitt blivit stoppad en fem-sex gånger per säsong, de senaste sju-åtta åren, när jag kört motorbike vilket motsvarar mindre än en gång per månad. Jag kör knappt tusen mil om året.
    Jag har aldrig någon gång överhuvudtaget blivit stoppad i bil vare sig jag kört själv eller varit passagerare. Jag kör själv kanske fem hundra mil per säsong. En till två långresor per säsong till Isǎn. Jag har, precis som du, heller aldrig sett någon alkoholkontroll.
    Enligt en person som arbetat som turistpolis genomförde de för något år sedan en körkortskontroll av taxi- och tuktukförare. Under den tid som kontrollen pågick visade det sig att cirka sjuttio förare inte hade körkort. Det framgick inte hur många ekipage som kontrollerades men med kännedom om hur snabbt information av kontroller sprids här nere är det märkligt att man lyckades hitta så många innan alla kände till checkpointen. Men med en försiktig gissning kollade man högst hundra fordon.
    Har själv blivit stoppad en gång utan körkort. Körde "fel" motorbike och körkortet låg under sadeln på min egen bike. Bötessedel som berättigade till fortsatt körkortslös framfart i ett dygn och tre hundra baht i böter. That's it.
    Den reguljära polisen kontroller aldrig bilar här nere, vad jag har sett.
    Körkort, hjälm på föraren, ibland också på passageraren, framförallt om det är turister samt parkering, vi har en gata med datumparkering, är det som inbringar baht till polisen.
    Dessutom sker alla kontroller vid så kallade checkpoints, som thaiarna väl känner till och har de missat informationen på något sätt så kan det stå drösvis med stillastående thaiare med sina motorbikar strax utom synhåll och invänta "kontroll upphör". Jag har heller aldrig sett en checkpoint bemannad under mörker, så det är fritt fram att köra hem från baren hur snorig man än är.
    Aldrig har jag sett någon stoppas som individ under färd på grund av avsaknad av hjälm, fem personer och en hund på en bike, fortkörning, avsaknad av ljuddämpare eller belysning även mitt i natten, uppenbarligen underårig förare eller viket annat skäl det vara månde.
    Och så undrar folk varför det sker så många olyckor i trafiken här i Thailand.

    SvaraRadera