onsdag 16 april 2014


Har han sonat sitt brott nu?
Läser att 11 juni är det 20 år sedan Mattias Flink mördare sju personer i Falun - och samma dag i år kommer han att släppas villkorligt fri.
Under fängelsetiden har han haft otaliga permissioner.
Jag tycker sådant här är knepigt.
Han anses alltså ha sonat sitt brott och kan gå vidare här i livet.
Frågan är vad föräldrar och anhöriga till de mördade ungdomarna tycker och känner?
De får leva med det här traumat en hel livstid och den här massmördaren kommer ut nu.
Jag tycker det är åt helvete - egentligen.

4 kommentarer:

  1. Känslomässigt håller jag med dig men vi kan ju inte heller ha folk inlåsta för inlåsningens skull. Svartenbrandt å andra sidan är ju en filur det är tveksamt om man låta gå fri t.ex. Flink är ju faktiskt frisk och sannolikheten för att han skall återfall i brottslighet mycket liten. Men en ny förlorad kärlek en själslig kris och mängder av brännvin kan förändra den bilden. Detta gäller tyvärr tusentals män i Sverige som dessutom är ostraffade. Så det finns många sätt att se på det här problemet. Att de efterlevande mår skit det förstår jag.

    SvaraRadera
  2. Mats-Erik i Glada Hudik16 april 2014 kl. 23:36

    Instämmer med föregående talare!

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med Erling. Det är skillnad på rättvisa och vedergällning och de primitiva impulser man får när man läser om mördare ("lås in dom och släng bort nyckeln") dom får man försöka bekämpa.
    Vad dom anhöriga tycker menar jag är oväsentligt och utan relevans, dom är så partiska att det nästan är givet vad dom måste tycka, men vi andra måste nog försöka se mer nyktert på saken. Att hålla folk inlåsta i evigheter fyller helt enkelt ingen funktion.

    SvaraRadera
  4. Jag glömde underteckna inlägget ovan!

    Åke Bursell

    SvaraRadera